Torstai 12.8.2010
klo 14:13 - Pasi
Tällä vaalikaudella on poliittisessa keskustelussa
ollut silmiinpistävää se, että omia (tai kaverin) tavoitteita on lobattu
julkisuudessa niin härskisti kuin tarve on vaatinut. Härskisti siten, että
perustelut asialle kuin asialle tuodaan julki siltä osin, kuin ne ovat
tavoitetta tukevia. Käytännössä ja suomen kielellä tämä tarkoittaa sumutusta.
Esimerkkinä voi pitää vaikkapa sitä, että puhuttaessa
valtion satsauksista opetusryhmien pienentämiseen peruskouluissa yhtäältä
hallituspuolueet ja toisaalta kunnat ja esimerkiksi OAJ puhuvat aivan eri
summista. Miksi näin? Koska toiset puhuvat vaalikauden mittaan tehdyistä
satsauksista ja toiset ensi vuodesta. Näyttää siistimmältä kun summat ovat
suuria, siksi kannattaa laskea vähän vuosia yhteen.
Eihän edellä mainitussa silti kukaan suoranaisesti
valehtele. Kyllähän hallitus panostaa. Jätetään vain sanomatta, että neljän
vuoden aikana. Samanlainen tapaus oli tänään esillä Turun Sanomissa.
Kokoomuksen varapuheenjohtaja Anne-Mari Virolainen
vaatii yhteisöveron laskemista muutamalla prosenttiyksiköllä (nykyään 26):
- 23 prosenttia olisi yleinen eurooppalainen taso,
joten veron alentaminen kasvattaisi kilpailukykyämme ja loisi uusia
työpaikkoja.
Kommentissa ei liene moitittavaa. Euroopan unionin jäsenvaltioiden
yhteisöverojen keskiarvo
vuonna 2009 oli 23,22 %. Kilpailukyvyn kasvaminen ja uusien työpaikkojen
syntyminenkin on mahdollista, ainakin talousteorian oppien mukaan.
Mikä minua kuitenkin todella paljon häiritsee niin
tässä tapauksessa, kuin yleisemminkin keskusteltaessa Suomen kilpailukyvyn
rappiosta, on se, että vertailukohteeseen ei sen suuremmin kiinnitetä huomiota.
Puhutaan vain "eurooppalaisesta tasosta".
Noh. Ns. "vanhan Euroopan", EU-15-maiden
(Alankomaat, Belgia, Britannia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka,
Luxemburg, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Tanska) yhteisöverojen
keskiarvo oli vuonna 2009 27 prosenttia. Suomessa yhteisöveron taso on siis
tätä alempi.
Koko unionin alueella Suomen yhteisöverokantaa alempi
taso oli Alankomaissa, Bulgariassa, Irlannissa, Itävallassa, Kreikassa,
Kyproksessa, Latviassa, Liettuassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Slovakiassa,
Sloveniassa, Tanskassa, Tsekissä, Unkarissa ja Virossa.
Vaikuttava lista.
Pointti: miksi on polttava tarve kilpailla Bulgarian,
Slovakian ja Viron kanssa? Eikö suomalaisessa yhteiskunnassa ole mitään
sellaista etua, joka tekisi maasta houkuttelevan, vaikka yhteisöverokanta
olisikin hieman korkeampi?
Missä kaikessa muussa me haluamme kilpailla Liettuan,
Puolan ja Romanian kanssa? Hyvinvointivaltiokehityksessä? Eihän voi mitenkään
olla niin, että julkisen talouden tulopuoli tehdään
"kilpailukykyiseksi" ja menopuoli pidetään sellaisena, kuin sen
pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa kuuluu olla.
Teemmekö me toisin sanoen hartiavoimin töitä
saadaksemme terveydenhuolto- ja eläkejärjestelmämme samalle tasolle Romanian
kanssa? Eikä tässä ole nyt kyse pelkästään yhteisöverosta, vaan siitä, että
mihin valtioihin verrattuna me haluamme olla kilpailukykyisiä ja millä
mittareilla? Joskus vuosia sitten ylpeiltiin maksuttomalla koulutuksella,
naisten työmarkkinamahdollisuuksilla ja vakaalla demokraattisella poliittisella
järjestelmällä. Se oli varmaan sitä sekavaa aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti