Perjantai 18.2.2011
klo 10:12 - Pasi
Pentti Arajärven kanssa kirjoittamani teksti
julkaistiin Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla 18.2.2011.
Yksi suomalaisen
poliittisen keskustelun perustavimmista mielipide-eroista koskee julkisen
sektorin, erityisesti julkisen palvelutuotannon, tulevaisuutta.
Varsin
paljon tilaa on saanut suuntaus, jonka mukaan on tärkeintä tai jopa
välttämätöntä siirtää julkiset palvelut markkinoiden huolehdittaviksi. Väitettä
on perusteltu tehokkuudella ja julkisen talouden kestävyysvajeella.
Ei ole
mitään syytä, miksi julkinen sektori ei voisi tuottaa palveluja vähintään yhtä
tehokkaasti kuin yksityinen.
Toki
julkishallinnossa päätösten ja muutosten läpivienti on usein hitaampaa kuin
markkinatoiminnassa. Tätä viivettä kutsutaan demokratiaksi ja oikeusturvaksi.
Julkisen palvelun tehokkuus on myös ja ennen muuta kaikista huolehtimista,
tasa-arvoa palvelujen saatavuudessa sekä tarvittaessa pitkäaikaisia ja pysyviä
hoitosuhteita.
On
paikallaan kysyä, mikä on palvelutuotannon tavoite. Jos päämääränä on lähinnä
tukea elinkeinon harjoittamista eikä mitään muuta, ulkoistamisvimma on
varmastikin aiheellinen. Jos taas tavoitteena on lisätä hyvinvointia,
yhdenvertaisuutta ja osallisuutta, asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen.
Vaikka
palvelut toimisivat markkinatalouden ehdoilla, niihin käytettävissä olevat
julkiset varat eivät kasva eurollakaan.
Markkinavetoisuuden
ajatus perustuu siihen, että julkisen vallan suhteellinen osuus palvelujen
kustannuksista pienenee ja palvelujen käyttäjälle siirretään suurempi taakka
maksuosuudesta.
Lopulta
tarjolla on markkinaehtoisesti tuotettuja palveluja maksukykyisille ja
tasoltaan kehnoja julkisia palveluja niille, jotka eivät kykene maksamaan
käyttämistään palveluista lisähintaa. Kansainväliset vertailut ovat
osoittaneet, että tällainen järjestelmä on veronmaksajalle kalliimpi ja tuottaa
heikompia tuloksia.
Julkinen
sektori on vastuussa kaikista, mutta yksityinen voi usein valikoida.
Epäonnistumiset tuppaavat jäämään julkisen sektorin huoleksi.
Tulisiko
julkisen vallan pitää yllä sairaaloissa kriisivalmiutta ja yksityistää
kiireetön hoito? Se tulisi kalliiksi, koska järjestelmät eivät tue toisiaan.
Miten hinnoitellaan ehkäisevät toimet, kuten lapsen pitäminen sylissä? Vai
annetaanko asioiden hoitua sekä inhimillisesti että euromääräisesti kalliimmin
lastensuojeluna ja laitoshoitona?
Huomiota
tulisi myös kiinnittää yksityistämisen oheiskustannuksiin. Kilpailuttaminen ja
sen vaatima lisävalvonta maksavat, tuottajayrityksen omistaja tahtoo ehkä
voittoa, ja lisäkustannuksia koituu palvelujen pilkkomisestakin. Kriisivalmius,
ehkäisevä toiminta ja ympärivuorokautiset palvelut eivät taivu
liiketoiminnaksi, mutta niitä tarvitaan.
Nykyinen
politiikka ja julkisten resurssien leikkaaminen johtavat ylipäätään heikompiin
mahdollisuuksiin tuottaa palveluja. Palvelujen antaminen markkinoiden
hoidettavaksi ei pelasta julkista taloutta kestävyysvajeelta eikä miltään
muultakaan.
Merkitystä
ei ole vain sillä, kuinka vauras kansakunta on tai kuinka paljon se käyttää
vaurauttaan esimerkiksi hyvinvointipalveluihin. Tärkeää on ennen kaikkea se,
miten varat käytetään.
Pohjoismaisen
hyvinvointivaltion on väitetty käyvän kuolinkamppailuaan ainakin jo
1970-luvulta saakka, mutta täkäläinen malli tuottaa edelleen paitsi
talouskasvua myös tuloksia hyvinvoinnin saralla.
Muista
maista saadut kokemukset eivät tue markkinapuheita. Kaikissa vauraissa
länsimaissa sosiaali- ja terveysmenoihin käytetään noin 25 prosenttia
bruttokansantuotteesta.
Vuonna 2008
Suomen luku oli 26,3 prosenttia, joka on alle EU:n keskiarvon. Euromääräisesti
se pyörii kuitenkin noin viidessäkymmenessä miljardissa. Pääsy tämän potin
osingoille olisi jo sinänsä ymmärrettävä motiivi julkisen palvelutuotannon
alasajoon.
Hämmästyttävän
vähällä keskustelulla on sivuutettu se, että yksityistämiselle voi olla
raadollisempiakin tarkoitusperiä kuin tehokas verovarojen käyttö ja
hyvinvoinnin lisääminen.
Markkinapuhetta
seuraavan asiakasajattelun kehittyminen on julkisten palvelujen yhteydessä
syytä pysäyttää.
Tällainen
ajattelu perustuu siihen, että palvelun käyttäjä on asiakas, joka saapuu
paikalle, ottaa palvelun vastaan, maksaa siitä ja lähtee pois. Ajatuskulku on
hyvinvointivaltiolle täysin vieras: se sivuuttaa kokonaan demokratian ja
yhteisvastuun sekä jättää oikeusturvan, rahoitusvastuun ja laadunvalvonnan
yksilölle. Näiden yksityistämiselle on vaikea keksiä järjellisiä perusteita.
Palvelutuotannon
tehokkuudessa, vaikuttavuudessa ja laadukkuudessa ei ole tavoitteina mitään
väärää. Markkinasokeus ei silti ole mitenkään hyväksyttävä syy niihin
pyrkimiseksi.
Julkisilla
palveluilla, kuten koulutuksella, terveydenhoidolla ja sosiaalipalveluilla,
tavoitellaan yksilön hyvinvointia, vapautta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.
Voiton tavoittelu on alisteinen – tai jopa vieras – näille päämäärille, ei
toisin päin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti