Torstai 3.2.2011
klo 11:26 - Pasi
Otsikon kysymystä kirvoitti pohtimaan Suomen
valtionvarainministeri Jyrki Kataisen (kok) kolumni Turun Sanomissa 1.2. Kokoomuksen tapa maalata mustaa
valkoiseksi erilaisin sumutuksen keinoin on tiedetty, mutta entä suoranainen
valehtelu? Valehteliko Katainen?
Katainen kirjoitti:
"Moni
tasaverokin on käytännössä progressiivinen. Kunnallisveron suuret vähennykset
tekevät siitä progressiivisen.
Näin on myös
arvonlisäveron laita. Välttämättömyyshyödykkeet, kuten ruoka, lääkkeet ja
joukkoliikenne ovat verotettuina huomattavasti alennetuilla prosenteilla.
Pienituloisen ostoksista suuri osa painottuu näihin kevyesti verotettuihin
tuotteisiin. Siksi suurituloinen maksaa kulutuskoristaan isompaa
veroprosenttia."
Jo ensimmäinen lause, "moni tasaverokin on
käytännössä progressiivinen" lienee filosofeille ja kielen tutkijoille
mielenkiintoinen. "Musta on käytännössä valkoinen". Vaikka mustaa
sanotaan mustaksi, se ei ole musta, koska se on käytännössä valkoinen. Hyväilen
vielä sisäistä wannabe-filosofiani: jos p, onko p? Noh, se siitä.
Kunnallisveron progressiivisuus on oma kysymyksensä.
On totta, että kunnallisveron vähennykset saavat aikaan sen, että pienituloinen
maksaa nimellisveroprosenttia pienempää veroa. Siitä huolimatta olen sitä
mieltä, että kunnallisveroa ei voi kutsua progressiiviseksi veroksi siinä
mielessä, miten progressiivinen vero esimerkiksi valtion tuloverona meillä
ymmärretään. Tämäkin on kuitenkin enemmän väittelyn kohde.
Entäpä arvonlisäveron progressiivisuus? Katainen
toteaa yksiselitteisesti, että arvonlisävero on progressiivinen vero. Hän
perustelee toteamustaan sillä, että pienituloiset käyttävät ostoksistaan
suhteellisesti suurituloisia suuremman osan sellaisiin hyödykkeisiin, joiden
alv-kanta on alennettu (verokantoja on siis kolme: yleinen kanta 23 %,
elintarvikkeet ja rehut 13 %, kirjat, lääkkeet, henkilökuljetukset ym. 9 %).
Näin Kataisen mukaan suurituloinen maksaa kulutuskoristaan isompaa
veroprosenttia.
Oletetaan, että suurituloinen ostaa yleisellä
alv-kannalla verotettuja hyödykkeitä esimerkiksi 70 prosentilla tuloistaan ja
kevyemmin verotettuja hyödykkeitä 30 prosentilla pienituloisen tehdessä
päinvastoin. Tällöin on tietysti niin, että suurituloinen maksaa
kulutuskoristaan isompaa veroprosenttia, kuten ministeri sanoi. Riittääkö tämä
progressiivisuudeksi?
Oletetaan seuraavaksi, että suurituloinen on pihi. Molempien
esimerkkihenkilöiden on ostettava samat lääkkeet (nyt jätetään huomiotta se,
että pienituloiset pakkaavat sairastamaan keskimäärin enemmän), heillä on
yhtäläiset ruokakorit ja vaatteita ja kenkiä pitää hankkia yhtä paljon. Tällöin
veroprosentti on molemmilla täysin sama, samoin kuin maksetun veron määrä. Ei
enää progressiota, mutta toisaalta ei ole myöskään Kataisen oletusta
kulutuskorien erilaisuudesta.
Itse asiassa jälkimmäisessä esimerkissä vero on
regressiivinen, eli pienituloinen maksaa suhteessa tuloihinsa suurituloista
enemmän veroja. Yleensä alv on nähty tällä tavalla regressiivisenä siksi, että
pienituloiset käyttävät tuloistaan suurituloisia suuremman osan kulutukseen.
Katainen taitaa kiistää tämän.
Tehdään vielä kolmas esimerkki, joka lähestyy Kataisen
taustaoletusta kulutuskoreista. Pienituloinen ostaa yhdet kengät, suurituloinen
puolestaan kahdet kengät (alv 23 %). Molemmat epäilemättä tarvitsevat kenkiä,
mutta suurituloinen ostaa niitä kulutushuumassaan enemmän. Riippumatta kenkien
määrästä molemmat maksavat ostoksistaan 23 prosenttia veroa. Ei progressiota.
Eikä tässä vielä kaikki. Katainen sanoo myös
tekstissään, että kokoomus haluaa korottaa kulutusveroja, eli myös
arvonlisäveroa. Jos arvonlisävero on progressiivinen, veroa korotettaessa on
loogista, että progressio lisääntyy (tai se ei ainakaan vähene). Nyt oletan
puolestani itse, että kaikkia alv-kantoja korotettaisiin yhtäläisesti
esimerkiksi kahdella prosenttiyksiköllä, kuten julkisuudessa on puhuttu.
Riippumatta kulutuskorien koostumuksesta
arvonlisäveron korotus kohdistuu suhteellisesti enemmän pienituloisen maksamiin
veroihin. Tätä voi kukin kokeilla tekemällä harjoituksia ruutupaperilla.
Vaikutus korostuu entisestään, jos siihen yhdistetään ainoan aidosti
progressiivisen veron, eli valtion tuloveron, keventäminen.
Arvonlisäveron korottaminen siis tosiasiallisesti
siirtää koko verokertymän maksurasitetta suurituloisilta pienituloisille,
riippumatta kulutuskorista. Tämä tuskin tukee väitettä siitä, että
arvonlisävero olisi progressiivinen vero.
Lopuksi on huomattava, että Kataisen argumentin mukaan
arvonlisäveron progressiivisuus ei johdu henkilön tuloista, vaan kulutuskorin
sisällöstä. Veroa ei siis kerätä "maksukyvyn mukaan", jolloin
veroprosentti kohoaisi tulojen kasvaessa, vaan kulutuksen mukaan. Lienee
kestämätöntä, että veroa väitetään progressiiviseksi sillä perusteella, että A
ei kykene samanlaiseen kulutukseen kuin B. Erityisesti, kun B voi valita myös
samanlaisen kulutuksen kuin A, jolloin suurituloinen B maksaa suhteellisesti
A:ta pienempää veroa.
Suomen perustuslain 60 § mukaan "ministerien on
oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia". Tästä
voisi päätellä, että ministerin ei ole sopivaa valehdella. Kuka päättää, onko
ministeri Katainen valehdellut; onko hän edelleen "rehellinen (ja taitava)
Suomen kansalainen"?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti