5.6.12

Palveluseteli ei ole ongelmaton


Lauantai 17.7.2010 klo 11:43 - Pasi

Turun peruspalvelulautakunnan puheenjohtaja Juhani Leppä (kok) puolustaa mielipidekirjoituksessaan (TS 13.7.) varhaiskasvatuksen palveluseteliä Aimo Massisen aiemmin (10.7.) esittämää kritiikkiä vastaan. Leppä pitää palvelusetelin suurena ansiona kuntalaisen valinnanvapauden lisääntymistä, mutta jättää varsin olennaisia seikkoja mainitsematta.

Massisen toteamukseen ”kuntien omien palveluiden kuihtumisesta” Leppä toteaa, että ”palveluseteleillä ei ole tarkoitus korvata julkisia palveluja vaan antaa kuntalaisille valinnan vaihtoehtoja”.

Lepän johtama peruspalvelulautakunta päätti tammikuussa pyytää opetuslautakunnalta lausunnon usean kunnallisen päiväkodin lakkauttamisesta. Lausunnon mukaan päätettiin, että Kotkankadun ja Betaniankadun päiväkoteja ei lakkauteta. Opetuslautakunnassa em. päiväkotien lakkauttamisen puolesta oli vain kolme jäsentä, kaikki kokoomuslaisia.

Miten tämä liittyy julkisten palvelujen korvaamiseen? Siten, että kyseisen asian esittelytekstissä todetaan seuraavaa: ”(Kotkankadun) tiloista on tarkoitus luopua siten, että yksityisen palveluntuottaja voi ottaa päiväkodin käyttöön elokuun 2010 alussa” sekä ”Elokuun alussa 2010 poistuu esityksen perusteella kaupungin omia päiväkotipaikkoja yhteensä n. 200. Mikäli yksityinen palvelujen tuottaja vuokraa tilat, hoitopaikkojen määrä ei vähenny.”

Tällainen esittely viittaa hyvinkin vahvasti siihen, että julkisia palveluja lakkautetaan yritysten tieltä. Vaikka Juhani Leppä niin sanookin, ei kuntalainen voi valita kunnallista palvelutuotantoa, mikäli sitä ei ole.

Samoin Leppä kiistää Massisen väitteen palvelusetelillä tuettujen yksityisten hintojen noususta. Totuus kuitenkin on se, että palvelusetelin kattohintaa on jouduttu jo nostamaan, koska palvelutuottajien kustannuskehitys on ollut kunnallisia päivähoitomaksuja nopeampaa.

Yhtä kaikki varhaiskasvatuksessakin tarvitaan laadunvalvontaa julkisen sektorin toimesta. Kansainvälisten ja kotimaisten kokemusten perusteella yksityiseltä sektorilta ostettavan palvelun laaduntarkkailu on tekijä, joka lisää hallintoa ja byrokratiaa. Kuka haluaa järjestelmän, joka lisää hallinnollisen työn määrää sekä kustannuksia?

Palvelujen laadun lisäksi kunnalla on muitakin vastuita, kuten veronmaksajien rahojen vastuullinen käyttö. Siksi en ymmärrä, miten voi olla puolusteltavaa politiikkaa järjestää käytännössä sama palvelu kuin aikaisemmin siten, että palvelu tulee aiempaa kalliimmaksi niin käyttäjälleen kuin kaikille kuntalaisille. Tästä nimittäin palvelusetelijärjestelmissä on pahimmillaan kyse.

Mielipidekirjoitus julkaistu Turun Sanomissa 17.7.2010.

Ei kommentteja: